Windsurfbolt
vissza

Windsurf túra – El Medano, Tenerife
írta: Hollósi Péter (Vento szörfbolt Érd, www.windsurfbolt.hu)

Éveken keresztül Rodoszra, egészen pontosan Prasonisi-re jártunk szörfözni augusztus végén, de már 2021-ben kiderült, hogy a görögök egyre drágább áraiból egy Kanári szigeteki túra bőven kijön csúcsszezonban, úgy, hogy még a körülmények is változatosabbak. Prasonisi tökéletes, ha melegre vágyunk, stabil szélre és kisebb hullámokra. Ezzel szemben El Medano-n a szél jóval erősebb, a hullámok hatalmasok, igaz a víz hőmérséklete alacsonyabb.
A célpont kiválasztásában az egyik legfontosabb, hogy hova tudunk eljutni repülővel a szörffelszereléssel együtt. Szerencsére pont az egyetlen magyar légitársaság az, aki megfizethető áron, 32kg-os sportfelszerelés csomagokat is felenged a gépre – és a célállomások között Rodosz és Tenerife is szerepel. Mi ketten, három hatalmas csomaggal repültünk: az elsőbe a két deszka, a másodikba az árbocok és a nagyobb vitorlák, a harmadikba a bumok és a maradék cuccok kerültek. Itt jegyezném meg, hogy hiába magyar a légitársaság, bécsi indulással jóval olcsóbban jöttünk ki, mintha Budapestről mentünk volna, még úgy is, hogy a reptéri parkolás elég drága az osztrákoknál.
Azért is jobb Tenerife, mint Rodosz, mert az itteni szelek jóval erősebbek, azaz nem kellett nagyobb deszkát (több deszkát) vinni és vitorlából is a kisebbek az ajánlottak. Egy 76-85 literes deszka bőven elég, vitorlából pedig a 3.7-4.5-5.3 Goya/Simmer sort vittük, így a csomagdíj kedvezőbb.
A Tenerife déli reptér kb. 10 kilométerre van El Medano-tól, tehát még autóra sem lenne szükség, viszont a szigeten annyi látnivaló van, hogy béreltünk – ezt is jóval alacsonyabb áron, mint két éve Rodoszon. El Medano kis város, a három vízreszállási lehetőség nincs túl messze egymástól. A leghíresebb Cabezo. Itt törnek a legszebben a hullámok, szinte minden évben rendeznek PWA wave világkupa futamot. Persze a hely a haladóknak javasolt, a bejutás nem lehetetlen, de nem is kockázatmentes, a part elég sziklás, figyelni kell az apály-dagály miatti különbségekre és a számos szörfösre. Innen északabbra a színes házaknál a Playa de la Jaquita homokos strandon könnyebb vízre szállni, de a Arenas del Mar hotel beárnyékolja a szelet a partközelben, elég nagyok a hullámok és sok a hullámlovas, ami zavaró lehet bejutáskor.
Középhaladóknak ideális a TWS szörfcenter előtti szakasz. Pár száz méteres homokos részen lehet bejutni, ami apálykor kifejezetten könnyű, dagálykor azonban - valamint erősebb szélben - lehet a part mentén jelentősebb shore-break. Illetve, ha hibázunk akkor sem sziklákra sodródunk, hanem a kiteosok által uralt partszakaszra. Ha itt indulsz, akkor két-három tack negyedszélben és simán fel lehet jutni a Harbour Wall-hoz, ami a hullámtörő mólót jelenti. Ez a hely a hullámokról szól, apálykor ideális, nagy periódusidejű óceáni hullámok törnek szép hosszan. Dagálykor a falról visszaverődő hullámok megzavarják az idillt, de úgy általában is el lehet mondani, hogy ez nem egy gárdonyi lögybölődés, hanem ground swell. Tényleg gigászi hullámok gurulnak be. A gyenge napokon is 1-2 méter, a normális napokon 2-3 méter, de gyakran ennél nagyobb hullámmagasságok is akadnak.
A klíma egész évben alkalmas szörfözésre, a víz nem megy 18 fok alá, mondjuk termálvízre még nyáron se számíts. A napsugárzás erős, ügyelni kell rá. A szél a nyári hónapokban a legvadabb, ezért választottuk július közepét. Annak ellenére, hogy a túra első felére szinte egyáltalán nem mondtak szelet, azért majd minden nap csúsztunk pár órát, igaz a legnagyobb 5.3-as vitorláinkkal. Az időbe belefért, hogy felfedezzük a snorkelezős helyeket, a nyüzsgő Los Crisitianost, Playa de la Americast valamint a híres hegyvidéki Mascán és a lenyűgöző Los Gigantesen keresztül a Teno nemzeti parkig is felautózzunk. A táj csodás, igazán vad, az ételek finomak és bár a sziget kicsi, nagyon sok látványosságot rejt. A Teide vulkánt már tavaly kipipáltuk, de ha először jársz Tenerifén, akkor kötelező program.
A túra második felére bejött az, amiért mentünk. Az 5.3-as vitorlát az új 4.5 Simmer Iconra majd 3.7-re cseréltem, de többször volt, hogy ez is soknak bizonyult. Azt, hogy a szél nem tréfál jelzi, hogy az hazatérésünk napján a repülők nem tudtak le és felszállni, emiatt a nyaralásunk egy nappal hosszabb lett. Tíz napból 8-at szörföztünk, szerintem sokkal többet nem is bírnék ??.